دوره های ATLS و PHTLS

تاریخچه ATLS

سقوط یک هواپیمای کوچک در یک منطقه روستایی آمریکا به نام نبراسکا ( Nebraska) در ۳۵ سال پیش منجر به تغییر مداوای بیماران در ساعت اول بعد از سانحه در آمریکا و اکثر نقاط دیگر جهان گردید.
دکتر استاینر که ارتوپد بود به همراه چهار فرزند و همسرش سقوط می کند، همسرش در سانحه فوت و سه فرزندش دچار آسیب جدی می شوند. وقتی بعد از ساعت ها به بیمارستان محلی منتقل می شود بیمارستان بسته بود. وقتی پزشک حاضر می شود، دکتر استاینر متوجه می شود که مداوا صحیح و سیستماتیک انجام نمی شود. او با توجه به اشتباهات سیستم در ارائه خدمات اولیه تصمیم به اصلاح سیستم می گیرد و اولین دوره ATLS را در سال ۱۹۸۰ برگزار می گردد.

تاریخچه ATLS در ایران

تأکید همواره آقای دکتر علیزاده به عنوان ریاست بیمارستان آتیه مبنی بر ارائه خدمات علمی و سیستماتیک در اورژانس و برگزاری دوره های متعدد آموزشی در بیمارستان، موجب پایه گذاری تفکر برگزاری دوره ATLS در ایران گردید. در این راستا در اکتبر سال ۲۰۰۸ میلادی پس از اخذ مدرک ATLS توسط آقای دکتر صباحی با حمایت و پشتیبانی ریاست بیمارستان، طی مکاتبه با انجمن بین المللی جراحان آمریکا درخواست برگزاری دوره ATLS در ایران رسماً اعلام شد.
پس از دو ماه انجمن فوق علت چنین درخواستی را جویا شد که طی نامه ای ضرورت ارتقا خدمات ارائه شده به بیماران سانحه دیده به گونه ای صحیح و سیستماتیک با توجه به میزان بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور بیان گردید. متعاقب آن اطلاعات تکمیلی (حدود ۷۰ صفحه) در خصوص آمار تصادفات، میزان جراحات و چگونگی کیفی و کمی خدمات ارسال شد.

نتیجه امر عزیمت هیأتی به ایران از طرف انجمن بین المللی جراحان آمریکا بود که پس از ارزیابی امکانات، علاقه مندی و نیروی متخصص موجود موافقت خود را با آموزش پزشکان کاندید اعلام کردند. سپس طی یک دوره فشرده ۸ نفر از پزشکان با حمایت بیمارستان از تاریخ ۲۵/۱/۱۳۹۰ تا ۳۰/۱/۱۳۹۰ در دبی دو دوره دانش آموزی و مدرسی را با موفقیت پشت سر گذرانده و مجوز برگزاری اولین دوره رسمی ATLS را با حضور هیأت اعزامی از طرف انجمن جراحان بین المللی دریافت کردند.
اولین دوره بین المللی ATLS در ایران در تاریخ ۱۶-۱۱ آذر ۱۳۹۰ برگزار و برای کلیه شرکت کنندگان موفق در پایان دوره گواهینامه بین المللی صادر شد.

ATLS چیست؟

ATLS یک فلسفه است، فلسفه ای که زبان مشترکی است در جهان برای مداوای بیماران سانحه دیده به گونه ای سیستماتیک، سازماندهی شده و مشخص.
ATLS توسط انجمن جراحان امریکا تدوین شده است.
ATLS یک زبان مشترک در تمام جهان جهت مداوای بیمارانی است که دچار آسیب های جدی در سوانح شده اند.

چه کسانی باید ATLS را بگذرانند؟

با توجه به اثرات بسیار سودمند دوره ATLS در کاهش مرگ و میر بعد از جراحات در حال حاضر در بیش از ۶۰ کشور جهان این دوره برگزار می شود و در خیلی از کشورها گذراندن دوره ATLS برای کادر پزشکی شاغل در اورژانس ها اجباری است.
در کل برای کلیه جراحان و پزشکانی که به هر نحو در اورژانس یا مراکزی کار می کنند که با بیماران سانحه دیده مواجه اند،گذراندن این دوره بسیار مفید و کارآمد می باشد.

در ATLS پزشک چه می آموزد؟

در دوره ATLS پزشک یاد می گیرد که چگونه :

بیمار سانحه دیده را سریع و دقیق ارزیابی کند.
بر اساس اولویت اعضاء آسیب دیده وضعیت بیمار را تثبیت کند و مهمترین عوامل مرگ در بیمار سانحه دیده را با حفظ اولویت مداوا نماید.
بیمارانی را که نیازمند ارجاع به مراکز مجهزتر هستند را مشخص کند.
از اینکه آیا حداکثر خدمات درمانی به بیمار ارائه شده است ،اطمینان یابد.
کدام اقدام درمانی و کدام اقدام تشخیصی را در مناسب ترین زمان انجام دهد.

آیا برگزاری دوره ATLS در ایران لازم است؟

تنها نگاهی به آمار کشته ها و مجروحین زیاد ناشی از تصادفات در سال و نقص عضو ماندگار بسیاری از این مجروحین، ضرورت برقراری این دوره در کشوررا ایجاب می کند و وجود آن اهمیت زیادی دارد. مطمئناً روزی یکی از عزیزانمان از اثرات مفید برگزاری این دوره در کشور بهره خواهد برد.

چه عللی می تواند برگزاری و گسترش این دوره در کشور را با خطر مواجه کند؟

تخطی از فلسفه اصلی دوره ATLS:
دوره ATLS زبان مشترکی است در دنیا برای حفظ بیماران سانحه دیده، پس یک زبان مشترک نمی تواند توسط یک استفاده کننده تغییر یابد، پس همواره باید بر اصول برگزاری دوره پایبند بود.
عدم حمایت مالی و معنوی برگزاری دورهATLS درکشور .
اگر باور داریم که هموطنان و چه بسا روزی خودمان ممکن است به پزشکی نیازمند باشیم که با گذراندن دوره ATLS بتواند جانمان را نجات دهد، باید امروز هر نوع حمایت مالی و معنوی که می توانیم هزینه نماییم تا این نهال نو پا بالغ شود و انجمن بین المللی جراحان آمریکا تأکید دارد که این دوره غیر انتفاعی است(نه به معنی ایرانی آن) پس تنها علاقه مندی و عشق به مداوای بیماران است که ضامن برگزاری این دوره می باشد. همانگونه که ۱۰ نفر پیشگام آن بر این امر پایبند بوده اند.|
عدم رعایت قانون کپی رایت در استفاده از مطالب ارسال شده.

تاکنون دوره های متعدد ATLS در تهران، شیراز، تبریز و اهواز برگزار گردیده است و بزودی در مشهد نیز برگزار خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا